Profilkläder är kläder som har profilerats för att visa vad ett företag gör genom att ha företags logotyp, färgschema och kanske en slogan synligt på kläderna. Det kan även vara kläder som gör reklam för en särskild produkt för till exempel butiker.
Profilkläder är ett bra sätt att skapa en enhetlig stil på och det ger ett proffsigt intryck på både befintliga och potentiella kunder. Genom profilkläder kan även din personal göra reklam för din verksamhet bara genom att befinna sig på en särskild plats och utföra sina arbetsuppgifter.
Men vad är egentligen det viktigaste att tänka på när du ska beställa profilkläder till dina anställda? Bäst profilkläder för ditt företag får du genom att överväga följande punkter:
Profilkläder med funktion och form
Det viktigaste är alltid att dina anställda är bra och tillräckligt utrustade för det arbete de ska genomföra och att de är bekväma. Profilkläderna ska därför vara väl anpassade för de olika arbetsuppgifterna och i vissa fall även godkända med olika certifieringar. När du har identifierat vilka plagg som skulle passa kan det vara dags att fundera på det estetiska.
Om företaget använder ett särskilt färgschema kan det vara snyggt att följa det med profilkläderna. Har ni till exempel blått och svart i logotypen, så kanske ni kan ha svarta byxor och blå tröjor? Men det allra viktigaste är hur ni vill trycka kläderna. Profilkläder får gärna ha företagets logotyp väl synligt. Det kan till exempel placeras på bröst, rygg eller fickor. Var passar er logotyp in på profilkläderna du har valt att trycka på? Har ni någon slogan som ni gärna vill lyfta fram? Vad vill ni förmedla?
Tryck i olika storlekar
På stora områden kan ni gärna trycka logotypen stort – som till exempel på bröstet eller ryggen. Men tänk på att det faktiskt kan vara bra att även ha med kontaktuppgifter på kläderna. Om du till exempel driver ett byggföretag och potentiella kunder ser dina byggare ute på jobb kan de direkt ringa upp företaget om de själva vill ha hjälp med ett bygge. Det kan därmed vara en bra idé att lämna plats för både logotyp och företagsnummer eller e-postadressen.
Det är lätt att man vill trycka på alla plagg eftersom det blir snyggt och är så kul. Men tänk lite på att det inte får bli för mycket, utan lagom är bäst. Risken är att dina anställda inte vill ha på sig profilkläderna om det är alldeles för mycket logotyper på varenda plagg. Har du ett stort tryck på en jackas rygg kan det därför vara bättre att lämna arbetströjan otryckt, eller bara med ett litet tryck på bröstet.
Detta vill ni förmedla med profilkläder
När alla har på sig profilkläder förmedlar det att det här är ett sammansvetsat bolag som arbetar bra ihop under en flagga. Det meddelar både det till kunderna, men även till de anställda själva som faktiskt kan känna en större gemenskap på så sätt. Profilkläder ger helt enkelt ett proffsigt intryck och gör att hela verksamheten ser mer genomtänkt ut.
Testet har genomförts genom att ställa produkternas specifikationer, innehåll och funktioner mot varandra i syfte av att få fram den bästa. I vissa fall har vi även testat den fysiska produkterna om detta anses vara relevant.