Snöslunga test 2020

Att skotta brukar höra till sysslorna som måste göras, men som ingen vill göra. Att skotta med en snöskyffel är både jobbigt och tidskrävande. Om man känner så är det dags att skaffa en snöslunga. Med en snöslunga kommer skottningen både bli snabb och enkel. Den kan dra fram längs parkeringen eller gräsmattan och röja undan snön utan att man behöver svettas. Med en snöslunga kan man se till att hålla marken snöfri hela vintern. Är du redo att sluta slita med snöskyffeln? Satsa då på en riktigt bra snöslunga. 

Varför ska man köpa en snöslunga?

En snöslunga kan göra snöröjningen snabb och enkel. Genom att köra den fram över snön kommer den att fånga upp all snö och kasta iväg den för att lämna kvar öppna ytor. Det är perfekt vid vägar, parkeringar och gångstigar där man vill hålla marken fri från snö. Alternativet till en snöslunga är en vanlig snöskyffel. Med den kan man manuellt skotta bort snön vilket är både ett tungt arbete och tar lång tid att genomföra. Särskilt om det handlar om stora ytor och om det kommer ny snö regelbundet. Det gör att många försöker undvika att göra det och det blir ett stressmoment i vardagen eller till och med kanske inte blir gjort över huvud taget.

En snöslunga är perfekt för alla som har ett hem, äger fastigheter eller något annat där man behöver ha det skottat. Eftersom det finns snöslungor för både små och stora områden är inte storleken på fastigheten avgörande om man ska ha en snöslunga eller inte. Alla kan dra nytta av den och spara både tid och energi som man kan lägga på annat. 

Hur fungerar en snöslunga?

En snöslunga är ett redskap som drivs av en motor. Den är till för att röja undan snö genom att fånga upp det och kasta iväg det till en annan plats. Vanligtvis kastas den åt sidan mellan 5-15 meter. I snöslungan sitter det en skruv som arbetar sig in i snön. Det är via denna skruv som snön tar sig in i snöslungan och sedan slungas ut genom ett utkast. Det utkastet kan man vanligtvis kunna rikta själv för att kunna bestämma om man vill kasta snön långt bort, eller precis bredvid. En snöslunga kan vara en-, två- eller trestegs. Dessa steg refererar till om snöslungan kastar ut snön direkt, eller om den bearbetas inne i maskinen. 

Om det är en enstegs åker den direkt ut via utkastet. Är det en två- eller tresteg kommer den att bearbeta snön först och gör att den kan ta sig ann mycket tuffare snö. Genom att fördela upp snön kommer den att kunnas kastas ut bättre och fastnar inte i utkastet. En snöslunga kör alltid på egen hand med ett drivmedel. Antingen är det bensin, batteri eller el. Den som kör snöslungan går bakom och bara styr den. Hanteringen kan oftast jämföras med en gräsklippare. 

Bensindriven vs batteridriven vs eldriven snöslunga?

En snöslunga har alltid ett drivmedel, bensin, batteri eller el. Det finns flera för- och nackdelar med alla varianter. Välj därför det drivmedel som är mest anpassat efter de behov som finns. 

Elektrisk snöslunga

En elektrisk snöslunga är oftast svagare än en bensindriven och rekommenderas inte för stora och tuffa ytor. När det kommer till elektroniska snöslungor kan man antingen köra den via batteri eller sladd. Den med sladd brukar vara billigast, men är då begränsad till ett utrymme dit sladden når. Det är också viktigt att inte råka köra över sladden eftersom det kan skada den. En batteridriven kan köras på större avstånd, men tiden för användning är begränsad eftersom den måste laddas. En elektrisk snöslunga är perfekt för de som har små ytor, ingen tuff snö och som vill ha en snöslunga som är miljövänlig och billig i drift. 

Bensindriven snöslunga

Det är vanligast att man har en bensindriven snöslunga eftersom det är den mest effektiva. Den orkar med mycket tung och kompakt snö och kan därför användas i de flesta miljöer. En tankning räcker länge vilket gör att man kan vara ute och skotta en bra stund. Men de är också dyrare i drift och inte lika miljövänliga. De bensindrivna snöslungorna passar perfekt till områden som kräver en kraftfull maskin. 

Snöslungor

Husqvarna ST 227P

Husqvarna ST 227P har vunnit bäst i test och är utsedd till att vara den bästa snöslungan 2020. Den är riktigt kraftig och kan ta sig igenom all sorters snö oavsett om den är blöt, tjock eller till och med frusen. I sina tester fanns det inte mycket som kunde stoppa den. När det började ta emot körda man den bara långsammare och då fanns det inget hinder som var för mycket. Trots att den är väldigt kraftfull är den samtidigt lätt att köra. Med sitt uppvärmda handtag är den dessutom väldigt bekväm att använda i kyliga vintern. Utkastet löper smidigt och den är mycket användarvänlig. Byggkvaliteten är också bra med material som är rejäla och genomtänkta för att kunna uppnå en riktigt stabil maskin. Plåten är tjock, skruvarna rostfria och däcken är ordentligt mönstrade. Med sina inbyggda ljus kan man även köra den när det är mörkt. 

Snöslungan är väldigt tung, men det brukar inte märkas av tack vare framdriften. Det är bara om man ska upp för något riktigt svårt hinder, som exempelvis en trappa, som dess vikt skulle bli ett problem. Det är inte en billig snöslunga, men med tanke på vilken fantastisk maskin man får med det priset är det inget oresonligt. Detta är en maskin som kommer klara av stora ytor, svåra miljöer och den mest tuffaste snö. Behöver man den bästa snöslungan är detta den modell som man ska satsa på. Den kommer aldrig att göra en besviken. 

Beskrivning:

Prisklass: Premium

Motor: LCT, 4-takt

Kraftkälla: Bensin

Motoreffekt: 5 600 W (vid 3600 rpm) 

Slagvolym: 254 cc

Tankvolym: 2,7 L 

Slungtyp: Tvåsteg

Arbetsbredd: 68 cm

Arbetshöjd: 103 cm

Antal växlar: Fram 6 st, Bak 1 st

Vikt: 9 kg

Styrvibrationer: (max) 4,89 m/s²

Elstart: Ja

Fördelar:

  • Kraftfull
  • Lätt att styra
  • Hög byggkvalitet

Nackdelar: 

  • Tung

Youtube:

AL-KO 620E II

Som bäst i test bland mellanklassen av snöslungor har AL-KO 620E II tagit sin plats. All fokus har lagts på att kunna leverera så mycket kraft som möjligt och det visas tydligt i testerna. Oavsett om den ska jobba sig förbi en kompakt kant från snöplogen eller massor av blötsnö kan den ta sig förbi utan problem. Dock har all satsning lagts på just styrkan och mycket annat har fått bli lämnat åt sidan. Handtaget är ett bra exempel på detta eftersom den är gjord i trä, något som kommer ta upp vatten och spricka så fort färgen börjar skavas av. Plåten är tunn och skruvarna är inte rostfria. Under testerna gungade den lite lätt när man körde den vilket visar på en väldigt svag konstruktion. Trots att den är lättkörd var den inte behaglig att hantera på grund utav den vingliga upplevelsen. 

På den positiva sidan är den enkel att montera ihop. Dessutom hör den till en prisklass som förvånar när den presterar så bra i styrka som denna gör. Den mest negativa aspekten handlar mer om dess prestanda. När den är ute och kör på plana ytor som har hårt packad snö är det lätt att den kör fast. Den ideala snöslungan skär ner i snön och kan rensa ytan helt och hållet. Denna modell börjar med att skära ner, men kör ofta fast. Det går att ändra på glidskenorna som gör att den kan komma högre upp och hugger därmed inte fast i snön, men då bildas ett litet lager snö som kan bli en isbana om temperaturerna går upp och ner. Denna snöslunga är perfekt för dem som söker en billigare men otroligt kraftfull modell. Den ska inte behöva användas för ofta, men när den används är den mer kraftfull än många andra i samma prisklass. 

Beskrivning:

Prisklass: Mellan

Motor: 170 S, 4-takt, OHV

Kraftkälla: Bensin

Motoreffekt: 4 400 W (vid 3600 rpm) 

Slagvolym: 212 cc

Tankvolym: 3 L 

Slungtyp: Tvåsteg

Arbetsbredd: 62 cm

Arbetshöjd: 51 cm

Antal växlar: Fram 5 st, Bak 2 st

Hastighet: Fram 1,37-3,4 km/t, Bak 1,2-163 km/T

Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) 

Styrvibrationer: (max) 20,4 m/s²

Elstart: Ja

Fördelar:

  • Kraftfull
  • Lätt att montera

Nackdelar: 

  • Hugger sig fast när det är plana ytor
  • Svag byggkvalitet

Youtube:

Stiga ST 8051 AE

Stiga ST 8051 AE snöslunga

Stiga ST 8051 AE har utsetts som bäst i test när det kommer till miljöval. Som en elektrisk snöslunga  som drivs på batteri sparar den in på användningen på bensin, vilket är en vanligt drivmedel bland många andra snöslungor. Trots att den använder batteri är den väldigt kraftfull. Den är inte riktigt lika effektiv som en bensindriven snöslunga, men det är nära. I sitt test kunde den hantera upp till två decimeter lätt snö, men när det kom till den tunga snön tog det extra mycket av batteriet för att ta sig igenom. Ska den ut och jobba i tung snö är det därför bra att planerna att ta den tillbaka för att laddas relativ ofta. 

Arbetsbredden är bra vilket gör att den kan ta sig igenom mer snö på en kortare tid. Snön kastas inte lika långt som många andra i testerna. Det kommer bara ca 6 meter. Men det är tillräckligt för att kunna hantera snön i vardagen. Handtaget kan lätt fällas ihop för att skapa en enklare förvaring. Överlag är det en bra snöslung som är vinnare av bäst i test när det kommer till miljöval. 

Beskrivning:

Prisklass: Mellan 

Kraftkälla: Batteri

Slungtyp: Ensteg

Arbetsbredd: 51 cm

Arbetshöjd: 30 cm 

Vikt: 15,5 kg

Rotation utkast: 180 °steglöst (manuellt) 

Elstart: Ja 

Handtagsvämre: Nej

Kastlnd: 6 meter

Fördelar:

  • Lättkörd
  • Behöver ingen sladd
  • Bra för miljön med uppladdningsbart batteri

Nackdelar: 

  • Klarar inte snö lika bra som en bensindriven
  • Lite kort kastlängd

Youtube:

AL-KO ST 4048 Li

AL-KO ST 4048 Li har utsetts som bäst i test bland billiga snöslungor. Den ger mycket värde för pengarna med en mycket effektiv prestanda. I testerna klarade den av upp till 5 cm hög blötsnö och upp till 15 cm torrsnö, vilket är väldigt imponerande med tanke på prisklassen. Detta är en eldriven snöslunga som drivs på sitt batteri. Den kan användas i ca 150 kvadratmeter innan den behöver gå tillbaka på laddning. När det kommer till materialen är det lite konstiga val eftersom de inte är anpassade att hantera det väder den är ämnad att jobba i. Plåtarna är väldigt tunna och skruvarna är inte rostfria. Därför är det högt rekommenderat att den förvaras inomhus när den inte körs för att bevara livslängden. 

Trots att konstruktionen lämnar saker att önska är den väldigt lättstyrd. Oavsett om det handlar om ojämn mark eller trånga ytor, kan den fortfarande ta sig fram. Tack vare att den kan svänga i skarpa kurvor är den perfekt att ha på uppfarten och köra den runt bilar och andra hinder. Detta är på grund utav att det är en liten snöslunga som kanske inte lämpar sig på stora markytor, men passar perfekt bland ordinarie bostäder. Som den bästa snöslungan i budgetklassen är detta ett bra val för alla som vill ha en kraftig maskin på små och trånga ytor. Det är inte konstigt att se den som vinnare i bäst i test med tanke på hur väl den presterar.

Beskrivning:

Prisklass: Budget

Kraftkälla: Batteri (48V)

Area per laddning: ca 150 kvm

Slungtyp: Ensteg

Arbetsbredd: 48 cm

Arbetshöjd: 25 cm

Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) 

Vikt: 14,9 kg (inkl. batteri)

Kastlängd: 5m

Fördelar:

  • Kraftfull
  • Bra i trånga utrymmen
  • Lätt att köra

Nackdelar: 

  • Svag byggkvalitet

Youtube:

Stiga ST 5262 PB

Stiga ST 5262 PB en snöslunga

Stiga ST 5262 PB är en snöslunga i premiumklass och har en stor kapacitet när det kommer till att slunga snö. Oavsett om den ska ta sig igenom tjock torrsnö eller hårt packad snö kan den ta sig fram utan motstånd. Den är dessutom bra vid uppfarter eftersom den kan få bort den snö som blivit hårt ihoptryckt av bilar. Med skrapan kan den ta bort snön och man undviker då den isbana som skulle formas efter temperaturskiftningar. Vad som står ut med denna modellen är dess fantastiskt bra konstruktion med tjocka plåtar och hjul som enkelt snurrar sig fram. Med sina fjädrar täckta i vajrar och rostfria skruvar känns den stabil och den ger ett starkt intryck av att kunna hålla länge. 

Vad som kan vara jobbigt är att den är väldigt framtung vilket gör den svår att svänga. Den har ett system som gör att ett av däcken bromsar för att göra svängningen smidigare. Men det hjälper inte särskilt mycket och snöslungan är fortfarande trög att svänga runt. Tyngden där fram är bra för att skära ner i snön, men det är orsaken till att den är väldigt svårstyrd. Både dess byggkvalitet och prestanda talar väl för denna modell. När det kommer till att styra den kan den bli bättre. Därför passar denna perfekt för de som har mycket och svår snö på stora ytor. Detta är en maskin som kommer klara av att hantera tunga jobb regelbundet. 

Beskrivning:

Prisklass: Premium

Motor: Briggs & Stratton 950 Snow Series

Kraftkälla: Bensin

Motoreffekt: 4 640 W (vid 3600 rpm) 

Slagvolym: 208 cc

Tankvolym: 3 L 

Slungtyp: Tvåsteg

Arbetsbredd: 62 cm

Arbetshöjd: 51 cm

Antal växlar: Fram 6 st, Bak 2 st

Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) 

Vikt: 95 kg

Styrvibrationer: (max) 4,274m/s²

Elstart: Ja

Kastlängd: 1-10 m

Fördelar:

  • Kraftfull
  • Bra byggkvalitet

Nackdelar: 

  • Svår att svänga

Youtube:

AL-KO SnowLine 46 E

AL-KO SnowLine 46 E är en liten snöslunga som passar bättre på mindre ytor. Det gör att den passar perfekt för alla trånga platser där man behöver en liten snöslunga för att göra ett snabbt och smidigt jobb. Tack vare att den väger lite och dessutom har ett bärhandtag är det lätt att flytta den från en plats till en annan. Den klarar även av att hantera tung snö, men den kan inte kasta det särskilt långt. På grund utav den låga vikten klarar den dessutom inte att ta sig ner med skrapan i marken om snön är hård och kompakt. Men i testerna räckte det att hjälpa till med att trycka ner den med kroppsvikten så kunde den ta sig igenom snön. Det är dock jobbigt och är inget man vill göra särskilt länge. Denna snöslunga går på el vilket gör den billigare att driva. 

Det är dessutom en billig snöslunga att köpa vilket gör den perfekt för alla som vill bara ha en liten och smidig maskin att hjälpa till med skottningen. Det negativa med att ha en eldriven snöslunga är att man måste vara nära ett eluttag för att kunna använda den. Den får även inte köra över någon sladd eftersom den kan skadas. Detta är en av de billigaste snöslungorna på marknaden, men presterar förvånansvärt bra. Den är liten och smidig vilket kommer passa perfekt på mindre och trånga ytor. 

Beskrivning:

Prisklass: Budget

Kraftkälla: Elektrisk

Motoreffekt: 2000 W 

Slungtyp: Enstegs

Arbetsbredd: 46 cm

Arbetshöjd: 30 cm

Antal växlar: Inga

Styrvibrationer: (max) 2,5 m/s²

Elstart: Ja

Kastlängd: 10 m

Fördelar:

  • Billig
  • Enkel att styra
  • Kan ta sig fram i trånga utrymmen
  • Billig att driva

Nackdelar: 

  • Svårt att slunga djup och hård snö
  • Är beroende av sladden

Youtube:

AL-KO SnowLine 700

AL-KO SnowLine 700 är ett riktigt kraftpaket som kan kasta mycket snö väldigt långt. Den kan ta sig in i både hårt packad snö och tjocka snöhögar. Den är väldigt bred jämfört med många andra vilket gör att den kan kasta mycket snö på en gång. Det gör att hela arbetet går väldigt fort. Man kan enkelt justera utkastet via ett reglage som sitter uppe vid handtagen. Strålkastare sitter på framsidan som gör att man kan jobba på även när det är mörkt. Den tänds och släckt via en enkel strömbrytare. 

Det eluppvärmda handtaget gör den mycket bekvämare att köra i den bitande kylan och med de många växlar kan man lätt bestämma hastigheten. Det enda som finns att klaga på är att det går inte att justera kastningen till att gå mer nedåt och åt höger, vilket skulle göra att den kastar snön på kortare avstånd. I vissa fall är det bra att inte kasta snön för långt och man önskar att det alternativet fanns. Den är även väldigt tung vilket gör den svår att både styra och hantera. Är man ute efter en bra snöslunga som kan kasta mycket snö på en och samma gång är detta en modell att kolla in. 

Beskrivning:

Prisklass: Premium

Motor: 165 S, 4-takt, OHV

Kraftkälla: Bensin

Motoreffekt: 7800 W (vid 3600 rpm)

Slagvolym: 375 cc

Tankvolym: 6,5 L

Slungtyp: Tvåsteg

Arbetsbredd: 70 cm

Arbetshöjd: 54,5 cm

Antal växlar: Fram 6 st, Bak 2 st

Hastighet : Fram 1,37-3,4 km/t, Bak 1,2-1,63 km/t

Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) 

Ljudnivå (uppmätt): ca 86 dB

Elstart: Ja

Kastlängd: 1 – 15 m

Justerbara handtag: Ja

Strålkastare: Ja (Inbyggd)

Fördelar:

  • Kraftfull
  • Kastar mycket snö åt gången

Nackdelar: 

  • Svår att stya
  • Kan inte kasta korta avstånd

Youtube:

AL-KO Snow Line 560 II

Vad som får Al-KO Snow Line 560 II att stå ut från andra i testerna är dess bredd som gör att den kan arbeta sig igenom mycket snö på en relativt kort tid. Den kastar snö bra, särskilt nysnö som den kan kasta väldigt långt. Tung snö får den inte iväg lika långt, men fortfarande en bra sträcka. Det den har riktiga problem med är blöt eller klibbig snö som ibland kan fastna i utslungningskanalen eller matarsnäckan. Det gör att man måste stanna upp och rensa ut snön innan man kan fortsätta jobba. Det är framförallt detta problemet som har hållit den ifrån att vinna bäst i test och kommer inte bli klassad som en av de största snöslungorna 2020. 

Den drivs även på bensin vilket gör att det kan komma upp bensinångor när man använder den. Det är något som de flesta bensindrivna snöslungor gör, men denna har lite väl mycket ånga för att kunna ignorera det. På det stora hela är det en bra snöslunga att köpa. Den har vissa brister som visas tydligt i testerna. Men vet man att den kommer hantera lätt snö för det mesta är det en riktigt bra snöslunga att satsa på. 

Beskrivning:

Prisklass: Mellan

Motor: 165 S, 4-takt, OHV

Kraftkälla: Bensin

Motoreffekt: 4000 W (vid 3600 rpm)

Slagvolym: 182 cc

Tankvolym: 3 L

Slungtyp: Tvåsteg

Arbetsbredd: 56 cm

Arbetshöjd: 51 cm

Antal växlar: Fram 5 st, Bak 2 st

Hastighet : Fram 1,37-3,4 km/t, Bak 1,2-1,63 km/t

Rotation utkast: 190 °steglöst (manuellt) 

Vikt: 75 kg

Styrvibrationer: 4,1 m/s²

Elstart: Nej

Kastlängd: 5 – 10 m

Fördelar:

  • Bra arbetsbredd
  • Bra hastighet

Nackdelar: 

  • Snö kan fastna
  • Mycket bensiångor

Youtube:

MTD Optima ME 66

Detta är en modell i premiumklassen. Det gör att det medföljer många fina funktioner som gör den lättare att arbeta med. För det första använder den sig av elstart vilket gör att man slipper risken att den inte startar med dragstarten. Uppe vid handtagen finns det även en joystick som man enkelt kan anpassa utskottets rotation och vinkel med. Det gör att man har full koll på hur och vart snön kommer att hamna. Med dess inbyggda strålkastare är det inga problem att fortsätta jobba även när det är mörkt. Något som är väldigt konstigt är att strålkastaren ibland inte vill stänga av. Varför det händer är svårt att säga, men det gjorde att den förlorade flera poäng i sina tester. Snöslungan har en kraftfull motor, men motoreffekten är inte den bästa. Detta är tråkigt med tanke på att den är i premiumklassen och kostar väldigt mycket. 

De flesta sorters snö är inget problem och kan snabbt och lätt kastas iväg. Men skulle snön vara för blöt eller klibbig fastnar den i utsläppet och stoppar upp arbetet. Själva styrningen är dock väldigt enkel, särskilt med tanke på den tunga vikten. Den är lätt att styra, med servostyrningen roterar den bra, däcken har bra mönster som gör att den greppar underlaget väl och växlingen sker enkelt. Detta är en snöslunga med många bra egenskaper och några mindre bra. Medan det inte är den bästa snöslungan, presterar den fortfarande väl i flera områden.

Beskrivning:

Prisklass: Premium

Motor: SnowThorX 80

Kraftkälla: Bensin

Motoreffekt: 5 400 W (vid 3600 rpm)

Slagvolym: 277 cc

Tankvolym: 4,7 L

Slungtyp: Tvåsteg

Arbetsbredd: 66 cm

Arbetshöjd: 53 cm

Antal växlar: Fram 6 st, Bak 2 st

Hastighet : Fram 4 km/t, Bak 1,9 km/t

Rotation utkast: 200°4-vägs Joystick

Vikt: 100 kg

Ljudnivå: ca 89 dB (A)

Styrvibrationer: 5 m/s²

Elstart: Ja

Kastlängd: upp till 15 m

Justerbart handtag: Fällbart

Fingertoppsstyrning: Ja

Fördelar:

  • Lätt att styra 
  • Många funktioner

Nackdelar: 

  • Snö kan fastna
  • Strålkastaren stängs inte alltid av

Youtube:

Vanliga frågor om snöslungor

Vilken är den bästa snöslungan?

Vilken som är den bästa snöslungan beror helt och hållet på hur den ska användas. De stora, tunga och starka modellerna är perfekt för de som ska användas på stora ytor och jobba igenom både tung och kompakt snö. De mindre och lättare passar bra till uppfarter och trånga utrymmen där de måste svänga lätt. Men ska man gå på resultatet i flera tester av snöslungor är det Husqvarna ST 227P som har vunnit pris som bäst i test. Den passar bra till de flesta användningsområden tack vare sin effektiva styrka och enkelhet att styra. I sin mellanklass är den inte för dyr och kan hålla länge tack vare sin höga byggkvalitet. Medan det finns fler som har vunnit priser i exempelvis smarta miljöval och i premiumklassen, är det denna modell som visa sig bäst i testerna. 

Vilken bensin används till snöslungor?

Många snöslungor använder sig utav bensin som drivmedel. Det är olika för varje modell om vilken bensin som bör användas till den. Detta brukar stå i manualen och det är alltid rekommenderat att använda den sortens bensin som tillverkaren säger att man ska. Generellt sett brukar det vara alkylatbensin som används mest. Detta är för att den sortens bensin sotar mindre än den traditionella bensinen. Den används därför i snöslungor för att det ska vara behagligare för användaren att gå bakom den. Man ska även se till att välja tvåtaktsbensin om snöslungan ha en tvåtaktsmotor och fyrtakts om den har en fyrtaktsmotor. 

Vad kostar det att köpa en snöslunga? 

Priset på en snöslunga kan skilja sig oerhört mycket i pris. Man kan köpa en snöslunga från allt mellan 3 000 – 30 000 kronor. Alla modeller som kostar 9000 kronor eller mindre brukar räknas till budgetklassen och mellanklassen kan ligga på upp till 20 000 kronor. När det kommer till premiumklassen finns det inte riktigt någon gräns. Det beror på hur många tillbehör och extra finesser den har med som kommer att påverka priset. 

Vad kostar det att driva en snöslunga?

Det finns vissa saker som kostar med att ha en snöslunga. Drivmedlet spelar en stor roll när det kommer till hur mycket det kostar att ha en snöslunga. Har man en bensindriven måste man självklart köpa bensin för att den ska kunna köra. En eldriven snöslunga använder sig däremot av el, antingen via en sladd eller batteri. Generellt brukar det vara billigare att använda en elektrisk snöslunga, men det beror självklart på aktuella bensin- och elpriser. 

Behöver man reservdelar eller extra tillbehör kan man leta efter det i vanliga byggvarubutiker. Genom att kolla i butiker som exempelvis Jula efter snöslunga kommer man att hitta många prisvärda saker. Det går även att hitta det på flera sidor på nätet. Extra prylar, som exempelvis snökedjor och överdrag brukar inte kosta särskilt mycket. 

Ska man serva en snöslunga?

Precis som alla maskiner behöver även en snöslunga servas. Det är för att den ska kunna fungera effektivt och leva länge. I en service brukar det ingå ett oljebyte, kontroll av däck och justeringar av reglage mm. Servicen kan göras på egen hand. Annars finns det flera butiker som tar emot snöslungor och gör en genomgående service. Det är alltid rekommenderat att göra en service en gång om året, antingen före eller efter vintern. Genom att ha för vana att serva den regelbundet kommer den alltid att prestera på bästa sätt. Det bästa valet är att alltid göra en service i slutet av vintern innan den går in för sommarförvaring. Då kommer den vara i toppskick nästa gång den ska ut och jobba. 

Vilken olja använder man till en snöslunga?

Motorolja är viktigt att ha eftersom det får snöslungan att fungera som den ska. Men det är väldigt viktigt att använda rätt sorts motorolja. Vissa tillverkare rekommenderar att använda en motorolja på 5W-30, medan andra säger att man ska ha 10W-30 istället. Dessa mätningar refererar till viskositetsantalet. Bokstaven “W” står för vinter och berättar hur bra oljan flyter när den är kall. Ju lägre siffrorna är, desto bättre kommer den att flyta. Därför är det viktigt att skaffa rätt olja för att den ska kunna fortsätta att flyta på bra även mitt i den kallaste vintern. Det bästa är att se till manualen för att få den bästa oljan till varje enskild modell. 

Leave a Comment